Rodinný penzion

Cyklistika

Jen pár set metrů od nás začíná nově vzniklá CHKO Brdy, ráj cyklistů. Naleznete zde stovky kilometrů značených i neznačených tras různých obtížností, to vše v krásné přírodě. Několik ukázkových tras můžete najít přímo zde, způsoby navigace a využití GPX souborů je popsáno na konci této stránky.

Trasa 1 – Pilák, Lázský rybník

Toto je relativně krátký výlet, který vám i se zastávkami nezabere více než hodinu a půl. Délka trasy je 15km, nejprve vystoupáte na Pilák (Pilská vodní nádrž), poté odbočíte vlevo a po několika kilometrech přijedete k Lázskému rybníku. Za ním po příjezdu na kraj vesnice Láz odbočíte prudce vlevo a cesta vás dovede zpět k Piláku. Pak již dlouhým sjezdem zpět k penzionu.

Trasa 2 – Pilák, Obecnice, Mariin pramen

Tato trasa je již náročnější a kopcovitější. Její délka je 30km a počítejte s dvěma až třemi hodinami jízdy. Opět začíná cestou na Pilák, za ním se ale odbočí vpravo a cesta vás mírným klesáním dovede do Obecnice. Zde odbočíte vlevo a podél vodní nádrže Obecnice budete pokračovat po silnici (pozor, zde občas jezdí auta). Dále odbočíte vlevo a projedete kolem dopadových ploch, Mariina pramenu a dále se budete zvolna stáčet vlevo směrem k Piláku. Pro tuto cestu již doporučujeme GPSku, trasa není vhodná pro děti.

Trasa 3 – Padrťské rybníky

Tato trasa je rovněž náročnější a je na ní několik stoupání. Její délka je téměř 40km a počítejte s dvěma až čtyřmi hodinami jízdy. Tentokrát se začíná směrem k obci Láz, dále na Nepomuk, kolem lomu na Padrťské rybníky. Zpátky buď lze zvolit stejnou nebo podobnou trasu, což je kratší a snazší varianta, nebo pokračovat po naznačené trase do táhlého a prudkého kopce (zde je i trošku horší terén). Dále se pak směřuje zpět na Pilák. Pro tuto cestu doporučujeme GPSku nebo dobrou mapu.

nebo GPX soubor

Lehčí obdoba této trasy je pouze na Padrťské rybníky a stejnou cestou zpět. Ta má délku cca 32km, GPX soubor zde

Trasa 4 – Na vrchol Tok

Tato trasa je poměrně náročná zejména díky převýšení a terénu. Trasa z Bohutína vede víceméně pořád do kopce až na vrchol Tok, který leží v nadmořské výšce 865mnm (převýšení 300m). Tato trasa je vhodná pouze pro horská kola, délka mírně přesahuje 20km. Z Bohutína se vydejte k Piláku, za Pilákem doprava a po necelém kilometru uvidíte odbočku vlevo (kolem závory). Po rovné červené cestě budete pozvolna stoupat, jakmile se cesta začne stáčet vpravo, odbočte při první příležitosti vlevo a opět stoupejte. Nikam neodbočujte a všimněte si desítek mravenišť podél cesty. Jakmile dojedete na hřeben (poznáte podle toho, že už žádná ceste nevede nahoru, po levé ruce budete mít posed), odbočte vpravo a po cca 1km přijedete na vrchol Tok. Nyní se buď můžete vrátit (jednodušší varianta) nebo odbočit některou cestou vpravo a dostat se tak na dopadovou plochu, kde jsou velmi pěkné výhledy. Foťák s sebou, mapa není nutná, pokud máte orientační smysl a tento návod. Rozhodně s sebou ale neberte děti.

Alternativní trasa (18km)

Trasa 5 – Kolem Toku, na Houpák, bunkry, letiště a zpět přes Obecnici

Tato trasa je poměrně náročná zejména díky převýšení. Trasa z Bohutína vede víceméně pořád do kopce až na cestu podél vrcholu Tok, který leží v nadmořské výšce 865mnm (převýšení 300m). Dále pokračuje kolem Houpáku, bunkrů až k vojenskému letišti, pak zpět přes Obecnici do Bohutína. Celková délka je 35km, cesta trvá cca 3 hodiny.

Trasa 6 – Třitrubky, Strašice

Téměř 40km kopcovatá trasa vás zavede k zámečku Třitrubky, dále pak směrem k obci Strašice, cestou zpět pak potkáte jen minimum cyklistů v poměrně náročných výšlapech přes hřebeny Brd, zato ale v panenské přírodě a s krásnými výhledy. Celkem 3-5 hod, cesty asfaltové, jen místy kamenité nebo prašné.

Mapa pro cyklisty

Připravili jsme pro vás mapu doplněnou o námi projeté trasy včetně přibližných nadmořských výšek několika bodů: Cyklo-mapa Brd

Stažení GPX souborů

Pokud se vám v prohlížeči nedaří stáhnout GPX soubory a místo stažení vám prohlížeč nabízí „změť podivných znaků a závorek“, stačí v chytrém telefonu podržet prst na odkazu a v menu zvolit „Uložit odkaz“. Na počítači využijte pravé tlačítko myši a uložte soubor pomocí obdobné volby v menu.

Navigace pomocí GPX souborů

U všech tras výše uvádíme odkaz na GPX soubory. Tyto malé soubory obsahují informace o celé trase a lze je snadno využít v různých navigačních aplikacích pro chytré telefony. Pokud takovou aplikaci nemáte, neměl by být problém nějakou najít, pro Android můžeme např. doporučit zcela triviální aplikaci GPX Viewer, jejíž ovládání je zcela snadné – po spuštění vyberte položku menu „Load GPX File“ a nalezněte stažený GPX soubor ve vašem telefonu (pravděpodobně bude uložen v adresáři download). Trasa se vám zobrazí na telefonu společně s mapou, takže pokud vám nedojde baterka v mobilu, jistě se neztratíte.